Demokratijos žinių konkurso finalas

 

Gegužės 14 d. Lietuvos Steigiamojo Seimo pirmojo posėdžio 102-ųjų metinių išvakarėse, LR Seime vyko Demokratijos žinių konkurso finalas. Šis konkursas, skirtas gimnazistams (nors jame gali dalyvauti ir jaunesni mokiniai) rengiamas pirmąkart, tad džiaugiuosi, kad būdama abiturientė, turėjau pirmą ir paskutinę galimybę sudalyvauti ne tik pirmajame konkurso etape, bet patekau ir į finalinį etapą, o jame itin pasisekė – užėmiau 5-ąją vietą. Nors patekti į konkurso finalą, regis, nebuvo didelis iššūkis, pats finalas pareikalavo gerokai daugiau pastangų ir žinių. 59 į šį etapą patekę moksleiviai Seime rinkosi ankstyvą šeštadienio rytą – dar prieš prasidedant konkursui jie išsitraukė korteles, kurios nurodė frakciją, kuriai dalyvis priklausys ir pagal kurios nuostatas turės formuoti savo poziciją, bei komitetą, kuriame jis darbuosis (tiesa, dvi kortelės buvo ypatingos – vieną ištraukęs dalyvis tapo Seimo Pirmininku, kitą – įstatymą teikiančios Seimo Mišrios grupės nariu). Dalyviams sveikinimo žodį nuotoliu tarė šio konkurso iniciatorė Seimo Pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen, teigusi, kad būtent žinios yra laisvų žmonių ginklas ir pagrindinis demokratijos sargas, o gyvai susirinkusius finalininkus pasveikino jos pavaduotojas Paulius Saudargas. Tuomet dalyvių laukė pirmoji užduotis, sudariusi pusę galutinio įvertinimo – 20 klausimų testas apie Lietuvos valstybę ir jos demokratijos aspektus. Po jos dalyviai pakviesti ankstyvų pietų, po kurių finalininkų laukė didysis iššūkis, lėmęs likusią įvertinimo pusę – Seimo darbo simuliacija. Dalyviai turėjo svarstyti įstatymą dėl nelietuviškų raidžių rašymo dokumentuose – dalyvavome visose įstatymo priėmimo stadijose: pateikime, frakcijos ir komiteto posėdžiuose, galiausiai svarstyme ir priėmime. Visos šios stadijos, kaip ir realaus Seimo darbo metu, vyko skirtingose patalpose, o Seimo posėdžiai – Kovo 11-osios salėje. Dalyvių pasirodymus stebėjo ir vertino Seimo darbuotojai, jie daug pagalbos moksleiviams suteikti negalėjo – dalyviai patys vedė posėdžius, tad neblogas Seimo Statuto išmanymas buvo kone būtinas. Įstatymo priėmimas užtruko – užvirus aštrioms (ir gausioms argumentų) diskusijoms, teko kiek pavėlinti ir apdovanojimų ceremoniją. Po trumpos ekskursijos po Seimą, pavargę dalyviai sugrįžo į pirmuosius Seimo rūmus apdovanojimų ceremonijai. Joje mokinius pasveikino ir apdovanojimus įteikė Seimo Pirmininkės pavaduotojas Vytautas Mitalas. Visi dalyviai gavo Seimo prizus, o 1-32 vietą užėmę finalininkai apdovanoti kelionėmis į Europos Parlamentą. Pirmos, antros ir trečios vietos prizininkai apdovanoti išmaniaisiais prizais ir diplomais, kuriuos įteiks Seimo Pirmininkė.

Konkursu siekiama paskatinti jaunimą aktyviau domėtis Lietuvos ir pasaulio politiniu gyvenimu, įgyti daugiau žinių apie įstatymų leidžiamosios institucijos veiklą ir sprendimų priėmimo procesą, demokratijos pagrindus, valstybės ir parlamentarizmo istoriją. Vis dėlto konkursas apima gerokai platesnes kompetencijas – ne tik politologines, istorines ar teisines žinias, bet ir viešąjį kalbėjimą, gebėjimą dirbti grupėse. Demokratinių žinių konkurso finalininkai jau turi ne tik daug žinių apie mūsų valstybės valdymą, svarbiausia – jie žino, kokios šalies jie nori. Tad tikiu ir tikiuosi, kad būtent šie žmonės – išsilavinę, drąsūs ir laisvi piliečiai – greitai užims vadovaujančias pozicijas Lietuvos politiniame gyvenime. O jaunesniems mūsų gimnazijos mokiniams noriu palinkėti drąsiai dalyvauti šiame ir kituose konkursuose – galimybė susipažinti, bendrauti ir bendradarbiauti su bendraminčiais, net ir besivaržant tarpusavyje – neįkainojama patirtis.

Gabija Januškaitė