Nyderlanduose susitiko projekto CASE partneriai

Balandžio 16-20 dienomis Apeldorno mieste Nyderlanduose vyko Erasmus+programos 2 pagrindinio veiksmo (KA2) bendrojo ugdymo tarpmokyklinių strateginių partnerysčių projekto Consumer Awareness for Students in Europe – CASE (liet. „Europos mokiniai – sąmoningi vartotojai“)  partnerių susitikimas.

          „Ryto“ gimnazijai atstovavo keturi mokiniai (Rusnė Kuliešiūtė, 2A, Viktorija Čaplikaitė, 3B, Karolis Rupeikis, 4C, Saulius Vitkauskas, 4Ė), išvykoje juos lydėjo gimnazijos direktorė E. Vilkienė, dailės mokytojas V. Sutkus ir projekto koordinatorė anglų kalbos mokytoja G. Stukienė.

          Šįkart projekte dalyvaujančius mokinius ir mokytojus iš dviejų Italijos regionų, Lenkijos, Turkijos ir Lietuvos į svečius pakvietė olandai. Šeimininkai parengė įdomią vizito programą ir, regis, net dėl puikaus oro susitarė – mus lepino saulė ir šiluma. Mokinius svetingai sutiko priimančios olandų šeimos.

          Penkios susitikimo dienos buvo pilnos veiklos. Pirmą dieną Veluws College Mheenpark mokykloje mus pasitiko direktorius, apžiūrėjome mokymosi erdves,  bendravome su mokykloje dirbančiais mokytojais. Apeldorno savivaldybės atstovas p. Sandmannas, pakviestas pasidalinti naujienomis apie miesto tvarumo programos įgyvendinimą, atvyko elektriniu motociklu. Tiesiai į renginio salę! Miesto planuose yra daug veiksmų, skatinančių ekologišką ir tvarią aplinką, pvz., kuo greičiau atsisakyti degalais varomų transporto priemonių ir keisti jas elektrinėmis, sumažinti išmetamų šiukšlių kiekį gyventojui iki 20 kilogramų per metus, baigti rengti jau pradėtą saulės baterijų parką. Klausėmės pranešėjo ir baltai pavydėjome olandams atkaklumo, veiksmų nuoseklumo ir, svarbiausia, sąmoningumo ekologijos srityje.

         Ne mažiau įdomūs buvo ir projekte dalyvaujančių mokinių iš Lietuvos, Italijos Roseto miesto ir Lenkijos pristatymai. Mūsų gimnazistai Karolis ir Saulius supažindino su veiklomis, vykusiomis per pastaruosius kelis mėnesius gimnazijoje. Italai pristatė per dizaino pamokas sukurtus darbus reklamos tema. Lenkų mokiniai taip pat parodė vaizdinę medžiagą apie ekologiją.

 

         Tą pačią dieną dalyvavome italų iš Bielos miesto paruoštoje apklausoje apie ekologinį pėdsaką (ang. ecological footprint). Ir vėl buvo labai įdomu, o po rezultatų kiek baugu pripažinti, kad nesame labai sąmoningi šios planetos gyventojai.

        Pirmą vizito dieną užbaigėme pažintimi apie Veluws College Mheenpark mokyklos ugdymo sistemą, kurią pristatė mokyklos direktorius ir projekto koordinatorė Elke.

        Antrą CASE projekto partnerių susitikimo dieną apsilankėme Industriewater Eerbeek įmonėje, kuri yra atsakinga už Eerbeek  gyvenvietės popieriaus pramonės nuotekų valymą. Trijose popieriaus gamyklose naudojama daug vandens – kaip žaliavos, kaip aušinimo skysčio ir kaip transporto priemonė.

          Po kelių kartų panaudojimo vanduo turi būti pašalintas. Ir geriausia, kai jis sugrįžta į dirvą išvalytas, o nuosėdos perdirbamos ir naudojamos žemės ūkyje. Tuo ir rūpinasi Industriewater Eerbeek įmonė. Įmonės atstovas, aprodęs mums valymo įrenginius, sakė, kad prireikė kelerių metų idėjai įgyvendinti, bet atkaklus darbas leidžia džiaugtis rezultatais šiandien. Pabaigai jis paskatino mokinius mokytis techninių specialybių, kurios jau dabar yra labai paklausios, o darbo vieta ateityje bus garantuota.

         Trečiadienį vykome į sostinę Amsterdamą. Miesto pavadinimas kilęs nuo Amstelio upės užtvankos (Amstelredamme), prie kurios 1275 m. jis ir buvo įkurtas. XV a. Amsterdamas tapo didžiausiu ir įtakingiausiu Nyderlandų miestu. Šiandien Amsterdamas – šešta pagal dydį Europos sostinė. Joje įsikūrę du universitetai, šalies ir miesto muziejai, Rembrandto namas. Įdomu tai, kad Amsterdamas yra 4 m žemiau jūros lygio ir jis visas pastatytas ant medinių polių, kuriuos laiko stiprūs stulpai ir platformos, įkastos giliai į žemę. Jei dėl globalinio atšilimo vandens lygis jūrose staigiai pakiltų, Amsterdamas būtų pirmas po vandeniu atsidūręs miestas. Dažnai juokaujama, kad olandai rimtai tam ruošiasi, todėl plaukimas yra privalomas sportas visose šalies mokyklose. Ne veltui Amsterdamas vadinamas Šiaurės Venecija – jame yra per 150 vandens kanalų bei apie 1200 tiltų ir tiltelių. Tačiau ne valtis, o dviratis čia yra pati populiariausia susisiekimo priemonė. Mokiniai į mokyklą atvažiuoja dviračiu net ir didesnį atstumą ir nesvarbu kokiu oru.

          Nyderlandų sostinėje aplankėme Nacionalinį jūrų muziejų, vieną iš didžiausių muziejų šalyje. Muziejus, įsikūręs šiek tiek atokiau nuo Amsterdamo centro, po keturių metų trukmės renovacijos 2011 m. buvo atidarytas visuomenei kaip modernus multimedijos muziejus su turtinga 60 000 vienetų laivybos biblioteka, taip pat restoranu ir muziejaus parduotuve. Entuziastingi gidai vedžiojo mus po įspūdingas muziejaus erdves, pasakojo įdomias istorijas apie jūreivių keliones ir buitį laivuose. Po muziejaus, nors ir neilgai, bet pasivaikščiojome senamiesčio gatvelėmis, grožėjomės miesto architektūra, žydinčiais tulpių žiedais. Į Amsterdamą  tikrai ne vienam norėsis sugrįžti.

          Pakeliui į Apeldorną sustojome paskanauti olandiškų blynų „pannenkoeken“, visoje Europoje garsėjančių dėl savo dydžio (labai dideli arba labai maži) ir traškumo. Vienas svarbesnių patiekalo tešlos ingredientų yra riešutų sviestas, dėl kurio blyneliai tampa labai traškūs. Stebino įdarų įvairovė: mėsa, žuvis, sūris, riešutai, vaisiai – ko tik nerasite viduje, todėl visi rinkomės pagal skonį.

          Paskutinę vizito dieną projekte dalyvavę mokiniai pasidalijo savo įžvalgomis apie juos supusią aplinką svečioje šalyje. Lietuvaičiai pastebėjo ypač mandagius ir kantrius vairuotojus gatvėse, italams olandai pasirodė santūrūs žmonės, turkai pastebėjo švarią miesto aplinką, o lenkams patiko šeimininkų svetingumas.

        Dar vienas įdomus susitikimas mokykloje buvo su Greenpeace organizacijos savanorėmis. Greenpeace yra tarptautinė aplinkos apsaugos organizacija, įkurta 1971 m. Vankuveryje, ir žinoma savo akcijomis prieš atmosferinius ir požeminius atominius bandymus, banginių medžioklę, miškų naikinimą, naftos kompanijų politiką ir kt. Greenpeace turi tautines ir regionines būstines 41 šalyje, pagrindinė būstinė yra Amsterdame. Valandos trukmės prezentacija ir vėl kvietė susimąstyti apie mūsų planetos Žemės ateitį, nelikti abejingiems klimato kaitos problemoms, daryti gerus darbus savo artimoje aplinkoje.

         Po įdomios paskaitos vizito šeimininkai olandai pakvietė visus veiklos pažymėjimų įteikimui,  o dovanų gavome po pakelį moliūgų sėklų! Originali ir tikrai „žalia“ dovana prisiminimui. Mokytojai mokyklos kiemelyje pasodino dvi obelaites. Dabar bet kada galėsime atvažiuoti obuolių pasiskinti.

        Baigiamasis projektinio susitikimo akordas buvo bendra šeimų, priėmusių mūsų mokinius, ir visų svečių vakarienė mokykloje. Vaišes – vegetariškus patiekalus – gamino projekto dalyviai. Italai mokytojai iškepė lazaniją, mes mokytojai lietuviai visus pavaišinome šaltibarščiais. Mūsų gimnazistė Viktorija padainavo dainą, Viktorijai gitara akomponavo ją priėmusi mergaitė olandė.

        Tik keturios dienos svetur su projekto partneriais, o prisiminimų liks ilgam. Naujos patirtys, nauji draugai, anglų kalbos įgūdžių lavinimas, įdomūs susitikimai ir užgimusios svajonės – tarptautiniuose Erasmus+ projektuose dalyvauti verta tiek mokiniams, tiek mokytojams.


Šis projektas finansuojamas remiant Europos Komisijai. Ši informacija atspindi tik autoriaus požiūrį, todėl Komisija negali būti laikoma atsakinga už bet kokį jame pateikiamos informacijos naudojimą.

Projekto koordinatorė anglų kalbos mokytoja G. Stukienė